126-tonnine hiigeltrafo jõudis Mandri-Euroopa suurimasse akuparki Kiisal
Baltic Storage Platform jõudis Kiisal Mandri-Euroopa suurima akuparkide kompleksi ehitusel märkimisväärse verstapostini – kolmapäeva hilisõhtul transporditi Paldiski sadamast Kiisale 126-tonnine hiiglaslik trafo, mis on selle strateegilise energiaobjekti valmimisel võtmetähtsusega.
Eesti energiaettevõtte Evecon, Prantsuse päikeseenergiatootja Corsica Sole ning rahvusvahelise investeerimisfondi Mirova poolt loodud ühisettevõtte Baltic Storage Platform kaudu rajatakse Harjumaale kaks salvestusparki koguvõimsusega 200 MW ning kogu tootmisvõimsusega 400 MWh. Kiisa akupark valmib plaani kohaselt 2025. aasta sügisel ning Aruküla akupark 2026. aastal. Akuparkidel on võtmeroll Balti riikide sünkroniseerimisel Euroopa elektrivõrguga.
Türgist pärit hiigeltrafo saabus Eestisse keeruka logistilise operatsiooni käigus. Ligemale 10 meetrit kõrge, 10 meetrit pikk ning 6 meetrit lai trafo kaalub pärast komplekteerimist ja õliga täitmist üle 200 tonni. Trafo tööpinge on 330/33 kV ning selle nimivõimsus on 115 MVA.
„Meie partnerid ning kogu meeskond on teinud suurepärast tööd. 126-tonnise trafo transport oli kahtlemata keeruline väljakutse kõigi osapoolte jaoks, kuid põhjaliku eeltöö ja hoolika planeerimise tulemusena on see jõudnud turvaliselt sihtkohta. Nüüd võime kindlalt vaadata tulevikku, sest akupark valmib tähtaegselt,“ ütles Eveconi tegevjuht Karl Kull.
Lisaks trafole on Kiisale juba kohale jõudnud 39 akukonteinerit 54-st, mida praegu samuti paigaldatakse. Iga konteiner kaalub koos akudega ca 41 tonni ning meenutab oma välimuselt tavapärast merekonteinerit. Akukonteinerid on varustatud tänapäevaste jahutus-, kütte- ja tuleohutussüsteemidega.
Kiisa akupargi alajaam on esimene Eestis, mis ühendatakse elektrivõrku 330 kV vahelduvvoolu maa-aluse kaabli abil. Esmakordselt Eesti jaoks Prysmiani Soome tehases toodetud kaabli pikkus on ligi 500 meetrini ning selle ühe soone läbimõõt on koguni 12,5 cm.
Akuparkide näol on tegemist olulise rajatisega nii Eesti kui ka kogu Euroopa energeetikasektori jaoks, võimaldades reguleerida võrgu sagedust. Võrgu sageduse tõusu või languse korral aitavad akud kiiresti salvestada või siis toota elektrit, et tasakaalustada muudatuse mõju. Antud tehnoloogia abil saab pakkuda energiasüsteemi toimimiseks olulisi reguleerimisteenuseid Baltimaades.
Akupargi üldehituse, elektritööde ja paigaldustööde eest vastutab Eveconi tütarfirma WiSo Engineering. Akupargi alajaama ja ühendamise Eesti põhivõrguga teostab Connecto Infra.